Declaratia – 112 – sanctiuni

Vineri, 25 februarie, este ultima zi de depunere a „Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”, D 112, pentru obligatiile aferente lunii ianuarie.

La unitatile teritoriale ale ANAF, primirea declaratiilor este organizata pentru intervalul orar 8 – 20, iar daca situatia o va cere, programul va fi prelungit si dupa ora 20, astfel încât sa fie înregistrate declaratiile de la toate persoanele aflate fizic la ghisee.

Declaratia unica cuprinde obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, informatii care erau furnizate pâna la implementarea acestui sistem catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Casa Nationala de Pensii si Asigurari Sociale, Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.

Nedepunerea sau depunerea cu întârziere a D 112 constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit prevederilor art. 219 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu amenda de 500 – 1.000 lei pentru persoane fizice, respectiv 1.000 – 5.000 lei pentru persoane juridice.

În situatia în care angajatorul nu depune în mod repetat declaratia lunara, acesta va fi declarat inactiv, cu consecintele legale ce decurg de aici.

Pâna la 1 iulie 2011, contribuabilii vor putea depune noul formular fie prin internet, fie la ghiseu, în ultima situatie prezentând Anexa 1 semnata si stampilata, celelalte informatii urmând sa fie livrate pe suport electronic (CD). Declaratia se depune în forma unui fisier .pdf, conform Anexei 1 la Hotarârea Guvernului nr. 1397/2010, care are atasat fisierul XML descris în Anexa 8 din acelasi act normativ.

D112 se completeaza/valideaza cu ajutorul programelor de asistenta puse la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale sau descarcate de pe website-ul ANAF, de la adresa www.anaf.ro.
De retinut! Începând cu 1 iulie a.c., depunerea prin internet devine obligatorie.

Depunerea prin internet presupune achizitionarea unui certificat digital calificat de semnatura electronica emis de furnizorii autorizati (CertSign, DigiSign sau TransSped) si înrolarea acestuia la organele fiscale.

Precizari lamuritoare pot fi obtinute si prin accesarea Ghidului de completare a declaratiei D112, care este postat pe website-ul ANAF, www.anaf.ro, si apelarea telefonica a numarului 0314.039.160, call-center-ul destinat acordarii îndrumarii si asistentei contribuabililor.