Facilități fiscale pentru donații umanitare

evo conta
contabilitate
Du-te la conținut

Facilități fiscale pentru donații umanitare

evoCONTA
Publicat în contabilitate · Miercuri 09 Mar 2022 ·  9:45
Tags: contabilitate
Vă aducem la cunoştinţă apariţia următoarelor acte normative:
1. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20 din 7 martie 2022 privind  modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru  stabilirea unor măsuri de sprijin și asistență umanitară (Monitorul Oficial nr. 231 din 8 martie 2022).
2. Legea nr. 30 din 25 februarie 2022 pentru  modificarea şi completarea art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a  Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de  noroc şi pentru completarea art. 20^2 alin. (3) din Legea educaţiei  fizice şi sportului nr. 69/2000 (Monitorul Oficial nr. 192 din 25 februarie 2022).
3. Ordinul ministrului finanțelor nr. 225 din 25 februarie 2022 privind  prospectul de emisiune a titlurilor de stat destinate populaţiei, prin  intermediul unităţilor operative ale Trezoreriei Statului şi prin  subunităţile poştale din reţeaua Companiei Naţionale "Poşta Română" -  S.A., în cadrul Programului Tezaur, aferent lunii martie 2022 (Monitorul Oficial nr. 195 din 28 februarie 2022).
4. Ordinul președintelui ANAF nr. 325 din 1 martie 2022 pentru  modificarea Anexei nr. 4 la Ordinul preşedintelui ANAF nr. 3666/2020  privind aprobarea modelului şi conţinutului formularelor şi documentelor  utilizate în activitatea de verificare documentară (Monitorul Oficial nr. 233 din 9 martie 2022).

Precizări suplimentare:
1. OUG 20/2022 – FACILITĂȚI FISCALE PENTRU STIMULARE DONAȚII
IMPOZITUL PE PROFIT
Prin derogare de la prevederile art. 25 din Codul fiscal, contribuabilii plătitori de impozit pe profit deduc la calculul rezultatului fiscal  sumele reprezentând donațiile în bani acordate Inspectoratului General  pentru Situații de Urgență (IGSU) pentru asistența umanitară a  cetățenilor proveniți din zona conflictului armat din Ucraina. Donațiile  se fac într-un cont deschis de IGSU la Trezoreria Municipiului  București. Campania de donare se desfășoară până la data de 31 decembrie 2022.
  • În  contul deschis la Trezoreria Statului persoanele juridice și persoanele  fizice pot achita sume prin virament bancar, precum și online prin  intermediul „Sistemului național electronic de plată” — SNEP (www.ghiseul.ro).  Sumele pot fi achitate și în numerar la casieriile unităților  Trezoreriei Statului sau prin intermediul POS-urilor instalate la  unitățile Trezoreriei Statului.
  • Prin  derogare de la prevederile art. 25 din Codul fiscal, pentru  cheltuielile cu bunurile acordate și serviciile prestate, destinate  persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se aplică  următoarele reguli fiscale: 1. deducere limitată la  calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectuează aceste  cheltuieli le însumează cu cheltuielile sociale prevăzute la art. 25  alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, și le deduc în limita cotei de până  la 5% aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului; 2.  nededucere la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care  efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cele prevăzute la art. 25  alin. (4) lit. i) din Codul fiscal și scad valoarea însumată a acestora  din impozitul pe profit datorat, în limita prevăzută la art. 25 alin.  (4) lit. i) din același act normativ (se aplică până la 31 decembrie 2022).
  • Bunurile  și/sau serviciile sunt acordate sau prestate în baza solicitării  Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU) din cadrul Ministerului  Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de către acesta sau prin  intermediul organizațiilor neguvernamentale care și-au exprimat  intenția, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a  serviciilor.
  • A  fost introdusă o nouă categorie de cheltuieli nedeductibilă:  cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare și serviciile  acordate UNICEF, precum și altor organizații internaționale care își  desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la  care România este parte; contribuabilii care efectuează aceste  cheltuieli le însumează cu cele prevăzute la lit. i) și scad valoarea  astfel rezultată din impozitul pe profit datorat, în limita prevăzută la  lit. i) (20% din impozitul pe profit, dar nu mai mult de 0,75% din  cifra de afaceri).
    IMPOZITUL PE VENITURILE MICROÎNTREPRINDERILOR
    Prin  derogare de la prevederile art. 53 din Codul fiscal, contribuabilii  plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor scad din baza impozabilă sumele reprezentând donațiile în bani către IGSU pentru asistența umanitară.
  • Prin  derogare de la prevederile art. 56 din Codul fiscal, cheltuielile cu  bunurile acordate și serviciile prestate, destinate persoanelor afectate  de conflictul armat din Ucraina, se însumează cu cele prevăzute la art.  56 alin. (1^1) din Codul fiscal (cheltuielile cu sponsorizarea) și se  scad din impozitul datorat, în limita a 20% din impozit (se aplică până la 31 decembrie 2022).
  • Bunurile  și/sau serviciile sunt acordate sau prestate în baza solicitării  Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului  Afacerilor Interne.
  • Microîntreprinderile  care înregistrează cheltuieli privind bunuri, mijloace financiare și  servicii acordate UNICEF, precum și altor organizații internaționale  care își desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri  speciale la care România este parte însumează aceste cheltuieli cu  sumele acordate ca sponsorizare și scad valoarea astfel rezultată în  limita a 20% din impozit.
    IMPOZITUL PE VENIT
    Prin  derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) și alin. (7) lit. e) din  Codul fiscal, persoanele fizice care determină venitul net anual, în  sistem real, pe baza datelor din contabilitate pot deduce cheltuielile reprezentând donațiile în bani către IGSU pentru asistența umanitară.
  • Prin  derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) și alin. (7) lit. e) din  Codul fiscal, în cazul persoanelor fizice care determină venitul net  anual în sistem real, sunt cheltuieli deductibile bunurile și/sau  serviciile acordate gratuit ca ajutoare umanitare, destinate persoanelor  afectate de conflictul armat din Ucraina, cu condiția încadrării  acestora în aceleași limite cu cele prevăzute la art. 68 alin. (5) lit.  a) și c) din Codul fiscal (sponsorizare și cheltuieli sociale).  Prevederile se aplică până la 31 decembrie 2022.
  • Bunurile  și/sau serviciile sunt acordate sau prestate în baza solicitării  Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului  Afacerilor Interne.
    TVA
    Bunurile  acordate gratuit ca ajutoare umanitare de către persoane impozabile, în  baza solicitării Departamentului pentru Situații de Urgență, destinate  persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se consideră  bunuri acordate gratuit în cadrul acțiunilor de sponsorizare sau de  mecenat conform art. 270 alin. ( lit. c) din Codul fiscal.
  • Serviciile  prestate în mod gratuit în scop umanitar de către persoane impozabile,  în baza solicitării Departamentului pentru Situații de Urgență,  destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se  consideră servicii prestate în mod gratuit în cadrul acțiunilor de  sponsorizare sau de mecenat conform art. 271 alin. (5) lit. a) din Codul  fiscal.
  • Prevederile de mai sus se aplică până la data de 31 decembrie 2022 inclusiv.
    2. LEGEA 30/2022 – CONSTITUIRE SURSE DE VENIT COSR
    Prin lege se stabilesc noi surse directe de venituri pentru Comitetul Olimpic și Sportiv Român (COSR).
  • Un  procent de 98,8% din taxele percepute pentru obţinerea licenţei de  organizare a jocurilor de noroc şi a autorizaţiei de exploatare a  jocurilor de noroc se constituie venit la bugetul de stat, iar un  procent de 1% din aceste taxe se constituie ca venit al COSR şi 0,2% ca venit al Comitetului Naţional Paralimpic (CNP)."
  • Suma datorată COSR şi CNP se calculează de către plătitorii de taxe şi se declară în declaraţia fiscală depusă la ANAF, pe un rând distinct, iar plata acesteia se realizează într-un cont de venituri deschis la Trezoreria Statului la dispoziţia COSR şi CNP.
  • Creanţele COSR și CNP reprezintă creanţe bugetare şi se administrează de către ANAF.
  • Procedura  de administrare a creanţelor, inclusiv schimbul de informaţii necesar,  se stabileşte prin ordin comun al ministrului finanţelor şi ministrului  sportului, care se elaborează la propunerea ANAF."
    3. OMF 225/2022 –  TITLURI DE STAT LUNA MARTIE
    În  vederea finanţării deficitului bugetar se aprobă prospectul de emisiune  a titlurilor de stat destinate populaţiei, prin intermediul unităţilor  operative ale Trezoreriei Statului şi prin subunităţile "Poşta Română",  în cadrul Programului Tezaur, aferent lunii martie 2022.
  • Dobânzile anuale acordate sunt de 4,55%, 5,05% și 5,40% pentru maturități de 1, 3 și 5 ani.
  • Titlurile de stat pot fi cumpărate: între 01 – 29 martie 2022 online, numai de către persoanele fizice care sunt înregistrate în SPV  (operațiunile care pot fi realizate online sunt: deschidere cont de  subscriere pe numele investitorului la o unitate a Trezoreriei Statului  selectată, subscriere titluri de stat TEZAUR, virament al sumelor din  contul de subscriere al investitorului către un cont bancar pe numele  investitorului; între 01 – 29 martie 2022 de la unitățile Trezoreriei Statului; între 01 – 28 martie 2022 în mediul urban și 01 – 27 martie 2022 în mediul rural, prin subunitățile poștale ale C.N. Poșta Română S.A.
  • Dobânda  este anuală, plătibilă la termenele prevăzute în prospectul de  emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului  Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans.
    4. OPANAF 325/2022 –  MODIFICARE DECIZIE DE IMPUNERE
    Potrivit  prevederilor alin. (1) ale art. 181 din Codul de procedură fiscală,  pentru diferențele de obligații fiscale principale stabilite prin  decizii de impunere emise de organul fiscal, se datorează penalitate de  nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi.
  • La  alin. (7) a art. 181 din același act normativ, sunt menționate  situațiile în care pentru obligaţiile fiscale principale nedeclarate sau  declarate incorect de contribuabil/plătitor şi stabilite de organul  fiscal prin decizii de impunere, penalitatea de nedeclarare nu se  aplică: dacă obligaţiile fiscale principale nedeclarate rezultă din  aplicarea unor prevederi ale legislaţiei fiscale de către  contribuabil/plătitor, potrivit interpretării organului fiscal cuprinse  în norme, instrucţiuni, circulare sau opinii comunicate  contribuabilului/plătitorului de către organul fiscal central.
  • Ca  urmare, prevederile art. 181 alin. (1) și alin. (7) se aplică și  obligaţiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de  contribuabil/plătitor, stabilite prin decizii de impunere emise la  finalizarea unei acțiuni de verificare documentară.
  • Astfel,  pentru stabilirea penalității de nedeclarare și emiterea actului  administrativ fiscal pentru obligații fiscale accesorii de către organul  fiscal de administrare, prin prezentul proiect de ordin se modifică  formularul Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale principale stabilite ca urmare a verificării documentare.
  • Modificările  vor fi aplicate de structurile cu atribuții de inspecție fiscală, de  structurile cu atribuții de control antifraudă și de structurile cu  atribuții de verificare a situației fiscale personale, competente să  efectueze acțiunile de verificarea documentară.
    ALTE INFORMAȚII
    1. Transmitere documente prin SPV.  ANAF informează contribuabilii că toate documentele care nu sunt încă  digitalizate/disponibile în format electronic se pot transmite prin  intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV). Pentru transmiterea acestor  documente se selectează categoria”Asistență și îndrumare de specialitate în domeniul fiscal”. Reamintim  că, de la 1 martie 2022, transmiterea oricăror altor documente de către  persoanele juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate  juridică, precum şi de către persoanele fizice care desfăşoară o  profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent  se face doar electronic, prin intermediul SPV.
    2. Disponibilitate formular electronic 700. ANAF  a publicat în data de 7 martie 2022 noua versiune electronică a  formularului 700 - Declaraţie pentru înregistrarea/modificarea în mediu  electronic a categoriilor de obligaţii fiscale declarative înscrise în  vectorul fiscal. Actualizarea a fost făcută având în vedere prevederile  OPANAF nr. 1699/ 25.10.2021. Declarația se completează și se transmite  electronic ori de câte ori intervin modificări, ulterior înregistrării  fiscale, în datele declarate de contribuabili/plătitori prin declarația  de înregistrare fiscală/declarația de mențiuni, precum și cu ocazia  radierii înregistrării fiscale.
    Sursa: AJFP Dambovita


    evoCONTA
    ©  2008
    Înapoi la cuprins