Facilități fiscale pentru donații umanitare
Vă aducem la cunoştinţă apariţia următoarelor acte normative:
1. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20 din 7 martie 2022 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de sprijin și asistență umanitară (Monitorul Oficial nr. 231 din 8 martie 2022).
2. Legea nr. 30 din 25 februarie 2022 pentru modificarea şi completarea art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc şi pentru completarea art. 20^2 alin. (3) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000 (Monitorul Oficial nr. 192 din 25 februarie 2022).
3. Ordinul ministrului finanțelor nr. 225 din 25 februarie 2022 privind prospectul de emisiune a titlurilor de stat destinate populaţiei, prin intermediul unităţilor operative ale Trezoreriei Statului şi prin subunităţile poştale din reţeaua Companiei Naţionale "Poşta Română" - S.A., în cadrul Programului Tezaur, aferent lunii martie 2022 (Monitorul Oficial nr. 195 din 28 februarie 2022).
4. Ordinul președintelui ANAF nr. 325 din 1 martie 2022 pentru modificarea Anexei nr. 4 la Ordinul preşedintelui ANAF nr. 3666/2020 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularelor şi documentelor utilizate în activitatea de verificare documentară (Monitorul Oficial nr. 233 din 9 martie 2022).
Precizări suplimentare:
1. OUG 20/2022 – FACILITĂȚI FISCALE PENTRU STIMULARE DONAȚII
IMPOZITUL PE PROFIT
2. Legea nr. 30 din 25 februarie 2022 pentru modificarea şi completarea art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc şi pentru completarea art. 20^2 alin. (3) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000 (Monitorul Oficial nr. 192 din 25 februarie 2022).
3. Ordinul ministrului finanțelor nr. 225 din 25 februarie 2022 privind prospectul de emisiune a titlurilor de stat destinate populaţiei, prin intermediul unităţilor operative ale Trezoreriei Statului şi prin subunităţile poştale din reţeaua Companiei Naţionale "Poşta Română" - S.A., în cadrul Programului Tezaur, aferent lunii martie 2022 (Monitorul Oficial nr. 195 din 28 februarie 2022).
4. Ordinul președintelui ANAF nr. 325 din 1 martie 2022 pentru modificarea Anexei nr. 4 la Ordinul preşedintelui ANAF nr. 3666/2020 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularelor şi documentelor utilizate în activitatea de verificare documentară (Monitorul Oficial nr. 233 din 9 martie 2022).
Precizări suplimentare:
1. OUG 20/2022 – FACILITĂȚI FISCALE PENTRU STIMULARE DONAȚII
IMPOZITUL PE PROFIT
Prin derogare de la prevederile art. 25 din Codul fiscal, contribuabilii plătitori de impozit pe profit deduc la calculul rezultatului fiscal sumele reprezentând donațiile în bani acordate Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) pentru asistența umanitară a cetățenilor proveniți din zona conflictului armat din Ucraina. Donațiile se fac într-un cont deschis de IGSU la Trezoreria Municipiului București. Campania de donare se desfășoară până la data de 31 decembrie 2022.
În contul deschis la Trezoreria Statului persoanele juridice și persoanele fizice pot achita sume prin virament bancar, precum și online prin intermediul „Sistemului național electronic de plată” — SNEP (www.ghiseul.ro). Sumele pot fi achitate și în numerar la casieriile unităților Trezoreriei Statului sau prin intermediul POS-urilor instalate la unitățile Trezoreriei Statului.
Prin derogare de la prevederile art. 25 din Codul fiscal, pentru cheltuielile cu bunurile acordate și serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se aplică următoarele reguli fiscale: 1. deducere limitată la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cheltuielile sociale prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, și le deduc în limita cotei de până la 5% aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului; 2. nededucere la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cele prevăzute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal și scad valoarea însumată a acestora din impozitul pe profit datorat, în limita prevăzută la art. 25 alin. (4) lit. i) din același act normativ (se aplică până la 31 decembrie 2022).
Bunurile și/sau serviciile sunt acordate sau prestate în baza solicitării Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de către acesta sau prin intermediul organizațiilor neguvernamentale care și-au exprimat intenția, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a serviciilor.
A fost introdusă o nouă categorie de cheltuieli nedeductibilă: cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare și serviciile acordate UNICEF, precum și altor organizații internaționale care își desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cele prevăzute la lit. i) și scad valoarea astfel rezultată din impozitul pe profit datorat, în limita prevăzută la lit. i) (20% din impozitul pe profit, dar nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri).
IMPOZITUL PE VENITURILE MICROÎNTREPRINDERILOR
Prin derogare de la prevederile art. 53 din Codul fiscal, contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor scad din baza impozabilă sumele reprezentând donațiile în bani către IGSU pentru asistența umanitară.
Prin derogare de la prevederile art. 56 din Codul fiscal, cheltuielile cu bunurile acordate și serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se însumează cu cele prevăzute la art. 56 alin. (1^1) din Codul fiscal (cheltuielile cu sponsorizarea) și se scad din impozitul datorat, în limita a 20% din impozit (se aplică până la 31 decembrie 2022).
Bunurile și/sau serviciile sunt acordate sau prestate în baza solicitării Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
Microîntreprinderile care înregistrează cheltuieli privind bunuri, mijloace financiare și servicii acordate UNICEF, precum și altor organizații internaționale care își desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte însumează aceste cheltuieli cu sumele acordate ca sponsorizare și scad valoarea astfel rezultată în limita a 20% din impozit.
IMPOZITUL PE VENIT
Prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) și alin. (7) lit. e) din Codul fiscal, persoanele fizice care determină venitul net anual, în sistem real, pe baza datelor din contabilitate pot deduce cheltuielile reprezentând donațiile în bani către IGSU pentru asistența umanitară.
Prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) și alin. (7) lit. e) din Codul fiscal, în cazul persoanelor fizice care determină venitul net anual în sistem real, sunt cheltuieli deductibile bunurile și/sau serviciile acordate gratuit ca ajutoare umanitare, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, cu condiția încadrării acestora în aceleași limite cu cele prevăzute la art. 68 alin. (5) lit. a) și c) din Codul fiscal (sponsorizare și cheltuieli sociale). Prevederile se aplică până la 31 decembrie 2022.
Bunurile și/sau serviciile sunt acordate sau prestate în baza solicitării Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
TVA
Bunurile acordate gratuit ca ajutoare umanitare de către persoane impozabile, în baza solicitării Departamentului pentru Situații de Urgență, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se consideră bunuri acordate gratuit în cadrul acțiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 270 alin. ( lit. c) din Codul fiscal.
Serviciile prestate în mod gratuit în scop umanitar de către persoane impozabile, în baza solicitării Departamentului pentru Situații de Urgență, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se consideră servicii prestate în mod gratuit în cadrul acțiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 271 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal.
Prevederile de mai sus se aplică până la data de 31 decembrie 2022 inclusiv.
2. LEGEA 30/2022 – CONSTITUIRE SURSE DE VENIT COSR
Prin lege se stabilesc noi surse directe de venituri pentru Comitetul Olimpic și Sportiv Român (COSR).
Un procent de 98,8% din taxele percepute pentru obţinerea licenţei de organizare a jocurilor de noroc şi a autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc se constituie venit la bugetul de stat, iar un procent de 1% din aceste taxe se constituie ca venit al COSR şi 0,2% ca venit al Comitetului Naţional Paralimpic (CNP)."
Suma datorată COSR şi CNP se calculează de către plătitorii de taxe şi se declară în declaraţia fiscală depusă la ANAF, pe un rând distinct, iar plata acesteia se realizează într-un cont de venituri deschis la Trezoreria Statului la dispoziţia COSR şi CNP.
Creanţele COSR și CNP reprezintă creanţe bugetare şi se administrează de către ANAF.
Procedura de administrare a creanţelor, inclusiv schimbul de informaţii necesar, se stabileşte prin ordin comun al ministrului finanţelor şi ministrului sportului, care se elaborează la propunerea ANAF."
3. OMF 225/2022 – TITLURI DE STAT LUNA MARTIE
În vederea finanţării deficitului bugetar se aprobă prospectul de emisiune a titlurilor de stat destinate populaţiei, prin intermediul unităţilor operative ale Trezoreriei Statului şi prin subunităţile "Poşta Română", în cadrul Programului Tezaur, aferent lunii martie 2022.
Dobânzile anuale acordate sunt de 4,55%, 5,05% și 5,40% pentru maturități de 1, 3 și 5 ani.
Titlurile de stat pot fi cumpărate: între 01 – 29 martie 2022 online, numai de către persoanele fizice care sunt înregistrate în SPV (operațiunile care pot fi realizate online sunt: deschidere cont de subscriere pe numele investitorului la o unitate a Trezoreriei Statului selectată, subscriere titluri de stat TEZAUR, virament al sumelor din contul de subscriere al investitorului către un cont bancar pe numele investitorului; între 01 – 29 martie 2022 de la unitățile Trezoreriei Statului; între 01 – 28 martie 2022 în mediul urban și 01 – 27 martie 2022 în mediul rural, prin subunitățile poștale ale C.N. Poșta Română S.A.
Dobânda este anuală, plătibilă la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans.
4. OPANAF 325/2022 – MODIFICARE DECIZIE DE IMPUNERE
Potrivit prevederilor alin. (1) ale art. 181 din Codul de procedură fiscală, pentru diferențele de obligații fiscale principale stabilite prin decizii de impunere emise de organul fiscal, se datorează penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi.
La alin. (7) a art. 181 din același act normativ, sunt menționate situațiile în care pentru obligaţiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/plătitor şi stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, penalitatea de nedeclarare nu se aplică: dacă obligaţiile fiscale principale nedeclarate rezultă din aplicarea unor prevederi ale legislaţiei fiscale de către contribuabil/plătitor, potrivit interpretării organului fiscal cuprinse în norme, instrucţiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului/plătitorului de către organul fiscal central.
Ca urmare, prevederile art. 181 alin. (1) și alin. (7) se aplică și obligaţiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/plătitor, stabilite prin decizii de impunere emise la finalizarea unei acțiuni de verificare documentară.
Astfel, pentru stabilirea penalității de nedeclarare și emiterea actului administrativ fiscal pentru obligații fiscale accesorii de către organul fiscal de administrare, prin prezentul proiect de ordin se modifică formularul Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale principale stabilite ca urmare a verificării documentare.
Modificările vor fi aplicate de structurile cu atribuții de inspecție fiscală, de structurile cu atribuții de control antifraudă și de structurile cu atribuții de verificare a situației fiscale personale, competente să efectueze acțiunile de verificarea documentară.
ALTE INFORMAȚII
1. Transmitere documente prin SPV. ANAF informează contribuabilii că toate documentele care nu sunt încă digitalizate/disponibile în format electronic se pot transmite prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV). Pentru transmiterea acestor documente se selectează categoria”Asistență și îndrumare de specialitate în domeniul fiscal”. Reamintim că, de la 1 martie 2022, transmiterea oricăror altor documente de către persoanele juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, precum şi de către persoanele fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent se face doar electronic, prin intermediul SPV.
2. Disponibilitate formular electronic 700. ANAF a publicat în data de 7 martie 2022 noua versiune electronică a formularului 700 - Declaraţie pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a categoriilor de obligaţii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal. Actualizarea a fost făcută având în vedere prevederile OPANAF nr. 1699/ 25.10.2021. Declarația se completează și se transmite electronic ori de câte ori intervin modificări, ulterior înregistrării fiscale, în datele declarate de contribuabili/plătitori prin declarația de înregistrare fiscală/declarația de mențiuni, precum și cu ocazia radierii înregistrării fiscale.
2. Disponibilitate formular electronic 700. ANAF a publicat în data de 7 martie 2022 noua versiune electronică a formularului 700 - Declaraţie pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a categoriilor de obligaţii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal. Actualizarea a fost făcută având în vedere prevederile OPANAF nr. 1699/ 25.10.2021. Declarația se completează și se transmite electronic ori de câte ori intervin modificări, ulterior înregistrării fiscale, în datele declarate de contribuabili/plătitori prin declarația de înregistrare fiscală/declarația de mențiuni, precum și cu ocazia radierii înregistrării fiscale.
Sursa: AJFP Dambovita