Modificare Codul fiscal, Codul de procedura fiscala si prorogare termene
Publicat în contabilitate · Luni 31 Ian 2022 · 4:00
Actul normativ modifică Codul fiscal, Codul de procedură fiscală, suspendă la plată în anumite
condiții impozitul specific și prorogă termenele.
Când analizăm acest act normativ
trebuie să ținem cont că modificările intră în vigoare treptat în data de 31
ianuarie 2022, data publicării în Monitorul Oficial, în data de 2 februarie
2022, trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial, alte prevederi intră în
vigoare în termen de 30 zile sau de 40 zile de la publicarea în Monitorul
Oficial, iar alte prevederi intră în vigoare în data de 1 martie 2022.
Întrucât există multiple modificări
punctuale, analizăm ordonanța în funcție de elementele pe care noi le
considerăm importante:
1.
Operatorii economici ce efectuează livrări de bunuri sau prestări
de servicii prin intermediul aparatelor automate în baza acceptării de
bancnote/monede sau a plății cu cardul au obligația să doteze automatele cu
aparate de marcat electronice ce emit bon fiscal până cel târziu în data de 31
decembrie 2022 conform art. IV din prezenta ordonanță. În plus, s-a abrogat
art. III alin. (2) din Legea nr. 136/2019 ce a prevăzut această obligație să se
realizeze până la 31 decembrie 2021, fapt ce suspendă aplicarea contravențiilor
pentru perioada 1 ianuarie – 31 ianuarie 2022 când a existat această obligație;
2.
Contribuabilii ce plătesc impozitul specific unor activități sunt
scutiți la plata acestui impozit pentru o perioadă de 180 zile calculate de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe. Acest lucru înseamnă că se
datorează impozitul specific pentru primele 30 zile din luna ianuarie;
3.
Pentru plătitorii de impozit pe profit ce efectuează sponsorizări
sau mecenat se păstrează posibilitatea reducerii impozitului pe profit cu cea
mai mică dintre 0,75% din cifra de afaceri și 20% din impozitul pe profit. Se
elimină din textul normativ posibilitatea reportării pentru următorii 7 ani a
sumelor mai mari decât plafonul amintit. Practic, dacă se efectuează o
sponsorizare într-o sumă mai mare decât plafonul amintit, suma ce excede
plafonului nu mai reduce impozitul pe profit;
Foarte important: a se vedea Legea nr. 322/2021 cu
procedurile tranzitorii pentru sponsorizările aflate în perioada de reportare
la data de 31.12.2021.
4.
Pentru plătitorii de impozit pe profit ce fac parte dintr-un grup
fiscal, dacă cel puțin un membru al grupului intră sub incidența OUG nr.
153/2020 atunci pentru întreg grupul se prorogă depunere declarației anuale de
impozit pe profit până în 25 iunie din anul următor. Aceeași situație prin
translatare se aplică pentru un grup plătitor de impozit pe profit ce au alt
exercițiu fiscal decât anul calendaristic;
5.
Prin Ordin al Președintelui ANAF se va adopta o nouă procedură de
depunere a Declarației 107 privind beneficiarii de sponsorizări. Probabil se
vor corela termenele cu cele din OUG nr. 153/2020 privind unele măsuri fiscale;
6.
Autoritatea fiscală are dreptul să înregistreze din oficiu în
sistemul de comunicare electronică pe acei contribuabili ce au obligația
înrolării, dar nu au realizat acest fapt, în scopul transmiterii actelor
administrative-fiscale prin mijloace electronice;
7.
Termenul de soluționare a unei cereri privind un acord de preț în
avans este de 12 luni pentru un acord unilateral, respectiv de 18 luni în cazul
unui acord bilateral sau multilateral. Termenul pentru soluționarea unei cereri
de emitere a soluției fiscale individuale anticipate este de 6 luni;
8.
Contribuabilii ce dețin o interfață electronică prin care se
facilitează tranzacții comerciale online sunt obligați să furnizeze periodic
informații organului fiscal. Prin Ordin al Președintelui ANAF se va stabili
periodicitatea și modelul declarațiilor de depus;
9.
Entitățile înregistrate la Registrul Comerțului ce se află în
inactivitate temporară nu au obligația depunerii de declarații fiscale pe
perioada de inactivitate începând cu data de 1 a lunii următoare. Se revine la
obligația depunerii declarațiilor la reluarea activității sau la împlinirea
unui termen de 3 ani de la data suspendării activității;
10.
Dacă s-au plătit dividende pe parcursul exercițiului având în
vedere procedura de distribuire a dividendelor trimestriale, iar la
regularizarea anuală se constată că impozitul pe dividend datorat anual este
mai mic decât cel achitat pentru plățile trimestriale, se poate depune o cerere
de restituire/regularizare față de bugetul de stat până la îndeplinirea
termenului de prescripție.