Modificări fiscale diverse
Publicat în contabilitate · 1 Aprilie 2023
Vă aducem la cunoştinţă apariţia următoarelor acte normative:
1. Ordinul președintelui ANAF nr. 347 din 15 martie 2023 pentru modificarea unor acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată (Monitorul Oficial nr. 264 din 30 martie 2023).
2. Ordinul ministrului finanțelor nr. 1121 din 10 martie 2023 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creşă pentru semestrul I al anului 2023 (Monitorul Oficial nr. 258 din 29 martie 2023).
3. Ordinul ministrului finanțelor nr. 1235 din 28 martie 2023 pentru
actualizarea cuantumului indemnizaţiei de delegare/detaşare şi a
cuantumului alocaţiei de cazare prevăzute în anexa la Hotărârea
Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile şi obligaţiile personalului
autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi
detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării în interesul
serviciului (Monitorul Oficial nr. 261 din 29 martie 2023).
4. Ordinul ministrului finanțelor nr. 1098 din 28 februarie 2023 privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2023 (Monitorul Oficial nr. 246 din 24 martie 2023).
5. Ordinul ministrului finanțelor nr. 1178 din 16 martie 2023 pentru
aprobarea Procedurii privind emiterea soluţiei fiscale individuale
anticipate (Monitorul Oficial nr. 163 din 30 martie 2023).
6. Legea nr. 69 din 29 martie 2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (Monitorul Oficial nr. 265 din 30 martie 2023).
Precizări suplimentare:
1. OPANAF 347/2023 – MODIFICĂRI PREVEDERI ÎNREGISTRARE TVA
- Potrivit prevederilor Legii nr. 265/2022 privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului, entițățile supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerțului solicită odată cu depunerea cererii de înregistrare în registrul comerțului și cererea de înregistrarea fiscală.
- Ca urmare, prin O.P.A.N.A.F. nr. 2509/5672/C/2022 a fost aprobat modelul formularului “Cerere de înregistrare fiscală”, ca anexă la formularul „Cerere de înregistrare în registrul comerțului”, pentru a asigura posibilitatea entițățile supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerțului să solicite odată cu înmatricularea/înregistrarea în registrul comerțului și înregistrarea fiscală în evidența organului fiscal.
- Anterior acestor dispoziții legale, societățile care solicitau, încă de la înmatricularea în registrul comerțului, și înregistrarea în scopuri de TVA, în temeiul dispozițiilor art.316 alin.(1) lit. a) din Codul fiscal, utilizau formularul (098) ”Cerere de înregistrare în scopuri de TVA, conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal”, care se depunea la organul fiscal competent în aceeaşi zi cu depunerea la oficiul registrului comerţului a cererii de înmatriculare în registrul comerţului.
- În vederea simplificării procesului declarativ, prin reducerea numărului de formulare necesar a fi depuse de către contribuabili pentru înregistrarea în scopuri de TVA, rubricile din formularul 098 privind înregistrarea în scopuri de TVA au fost inserate în formularul “Cerere de înregistrare fiscală” aprobat prin OPANAF 2509/2022.
- În aceste condiții, persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA încă de la înmatricularea în registrul comerțului vor completa rubricile corespunzătoare chiar în Cererea de înregistrare fiscală, care constituie anexă la cererea de înregistrare în registrul comerțului.
- Prin urmare, a fost necesară abrogarea formularului (098) ”Cerere de înregistrare în scopuri de TVA, conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal”.
- De asemenea, prin ordin se propune și reglementarea situației în care o persoana impozabilă pentru care se aplică procedura de înregistrare în scopuri de TVA, din oficiu, îndeplinește una din situațiile de anulare a înregistrării în scopuri de TVA. Astfel, pentru aplicarea unui tratament fiscal unitar persoanelor impozabile, indiferent dacă acestea solicită înregistrarea în scopuri de TVA sau sunt supuse procedurii de înregistrare din oficiu în scopuri de TVA, se propune aplicarea, în mod corespunzător, a procedurii prevăzută de OPANAF nr. 239/2021.
- În acest sens, se propune ca, și în situația aplicării procedurii de înregistrare, din oficiu, în scopuri de TVA, organul fiscal să efectueze, concomitent, atât înregistrarea în scopuri de TVA, cât și anularea înregistrării în scopuri de TVA a contribuabilului, dacă acesta se află întruna din situațiile de anulare a înregistrării prevăzute la art.316 alin. (11) lit.a) sau c) din Codul fiscal (inactivitate sau cazier fiscal).
- Aplicarea unui tratament unitar este impusă și de efectele produse de anularea înregistrării în scopuri de TVA. Astfel, reiterăm dispozițiile art.11 din Codul fiscal, potrivit cărora persoanele impozabile cărora li s-a anulat, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA nu beneficiază, în perioada respectivă, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente achizițiilor efectuate, dar sunt supuse obligației de plată a TVA colectate, aferentă operațiunilor taxabile desfășurate în perioada respectivă. Aceste dispoziții sunt aplicabile indiferent dacă persoana impozabilă a fost înregistrată în scopuri de TVA la cerere sau din oficiu, la constatarea organului fiscal.
2. OMF 1121/2023 – ACTUALIZARE VALOARE TICHETE DE CREȘĂ
- În perioada aprilie-septembrie 2023, valoarea sumei lunare care se acordă sub formă de tichete de creşă este de 600 lei (anterior, valoarea era de 570 lei).
- Tichetele de creşă sunt bilete de valoare care se acordă, lunar, angajaţilor care nu beneficiază de concediul şi de indemnizaţia acordate pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani în cazul copilului cu handicap. Tichetele de creşă pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la creşa unde este înscris copilul.
- Pentru tichetele de creșă primite de angajați se datorează impozit pe salariu, dar nu se datorează contribuții sociale (CAS și CASS).
3. OMF 1235/2023 – ACTUALIZARE INDEMNIZAȚII
- Începând cu data de 1 aprilie 2023, se actualizează anumite valori ale drepturilor stabilite prin H.G. 714/2018 pentru personalul instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării:
a) indemnizaţia de delegare se majorează la 23 lei (anterior, valoarea era de 20 lei);
b) alocația de cazare se majorează la 265 lei (anterior, valoarea era de 230 lei);
ALTE INFORMAȚII
COMUNICAT "Contul individual de economii Junior Centenar"
Reamintim
tuturor persoanelor interesate posibilitatea de deschidere de conturi
speciale de economisire pentru copiii sub vârsta de 18 ani, conturi care
beneficiază de bonificații din partea statului, precum și de o dobândă
atractivă. Contul individual de economii Junior Centenar
se deschide pe numele copilului, automat (la prima depunere), la
unităţile Trezoreriei Statului, fără a fi necesară o cerere din partea
părinţilor. În cont se pot depune bani de către părinții copilului sau
de către orice alte persoane (bunici, frați, unchi etc.), oricând, prin
virament bancar sau în numerar la Trezorerie. Titularii de cont (copiii)
beneficiază de o primă de stat în valoare de 600 lei anual
până la împlinirea vârstei de 18 ani, cu condiţia ca suma depusă în
anul respectiv în cont să fie de minimum 1.200 lei. Totodată, sumele
depuse în cont sunt purtătoare de dobândă (3% pe an).
La împlinirea vârstei de 18 ani titularul contului (copilul) poate
efectua retragerea totală a sumelor din cont. În cazuri excepționale
(ex. boli grave) banii pot fi retrași și mai devreme de reprezentanții
legali.
În concluzie, așteptăm la unitățile Trezoreriei
persoanele interesate să deschidă conturi Junior, dar așteptăm și pe
titularii de conturi care au împlinit deja 18 ani, pentru a încasa banii
deja economisiți începând cu anul 2019 de când a fost lansat acest
program special de economisire.c) indemnizaţia de detaşare se majorează la 23 lei
(anterior, valoarea era de 20 lei).Valorile de mai sus se au în vedere
la determinarea valorii impozabile a indemnizațiilor de
delegare/detașare oferite și angajaților din sectorul privat
(neimpozabile în limita a de 2,5 ori valoarea stabilită prin H.G. 714)
4. OMF 1098/2023 – ACTUALIZARE VALOARE TICHETE CULTURALEÎn
perioada aprilie-septembrie 2023, valoarea sumei care se acordă lunar,
respectiv ocazional, sub formă de tichete culturale, este de maximum 200 de lei/lună (anterior – 190 lei), respectiv de maximum 400 de lei/eveniment (anterior – 380 lei).
Pentru
tichetele culturale primite de angajați se datorează impozit pe
salariu, dar nu se datorează contribuții sociale (CAS și CASS).
5. OMF 1178/2023 – SOLUȚIE FISCALĂ INDIVIDUALĂ ANTICIPATĂSoluţia
fiscală individuală anticipată este actul administrativ emis de organul
fiscal central (Ministerul Finanțelor) în vederea soluţionării unei
cereri a contribuabilului referitoare la reglementarea unei situaţii
fiscale de fapt viitoare.
Cererea pentru emiterea soluţiei fiscale se
depune pentru o singură situaţie fiscală de fapt viitoare şi o singură
obligaţie fiscală principală. Contribuabilul poate depune mai multe
cereri în vederea reglementării mai multor situaţii fiscale de fapt
viitoare. Situaţia fiscală de fapt viitoare se apreciază în funcţie de
data depunerii cererii.
Prin cerere contribuabilul propune conţinutul soluţiei fiscale individuale anticipate.
Soluţia
fiscală individuală anticipată se comunică contribuabilului, precum şi
organului fiscal competent pentru administrarea creanţelor fiscale
datorate de contribuabil.
Soluţia fiscală individuală anticipată este
opozabilă şi obligatorie faţă de organul fiscal, numai dacă termenii şi
condiţiile acestora au fost respectate de contribuabil.
Termenul pentru soluţionarea cererii de emitere a soluţiei fiscale individuale anticipate este de până la 6 luni.
Emiterea
unei soluţii fiscale individuale anticipate se supune unei taxe de
emitere după cum urmează: 5.000 euro pentru contribuabilii mari şi
contribuabilii nerezidenţi; 3.000 euro pentru celelalte categorii de
contribuabili.
6. LEGEA 69/2023 – EXCEPTARE PENTRU NOMADUL DIGITALA fost introdusă o exceptare expresă de la impozitare (CAS, CASS și impozit pe veniturile nerezidenților) pentru nomazii digitali,
definiţi în conformitate cu prevederile art. 2 lit. n^4) din O.U.G. nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, în condiţiile în care
nomadul digital este prezent pe teritoriul României pentru o perioadă
sau mai multe perioade care nu depăşesc 183 de zile pe parcursul
oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul
calendaristic vizat.
ALTE INFORMAȚII
COMUNICAT "Contul individual de economii Junior Centenar"
Reamintim
tuturor persoanelor interesate posibilitatea de deschidere de conturi
speciale de economisire pentru copiii sub vârsta de 18 ani, conturi care
beneficiază de bonificații din partea statului, precum și de o dobândă
atractivă. Contul individual de economii Junior Centenar
se deschide pe numele copilului, automat (la prima depunere), la
unităţile Trezoreriei Statului, fără a fi necesară o cerere din partea
părinţilor. În cont se pot depune bani de către părinții copilului sau
de către orice alte persoane (bunici, frați, unchi etc.), oricând, prin
virament bancar sau în numerar la Trezorerie. Titularii de cont (copiii)
beneficiază de o primă de stat în valoare de 600 lei anual
până la împlinirea vârstei de 18 ani, cu condiţia ca suma depusă în
anul respectiv în cont să fie de minimum 1.200 lei. Totodată, sumele
depuse în cont sunt purtătoare de dobândă (3% pe an).
La împlinirea vârstei de 18 ani titularul contului (copilul) poate
efectua retragerea totală a sumelor din cont. În cazuri excepționale
(ex. boli grave) banii pot fi retrași și mai devreme de reprezentanții
legali.
În concluzie, așteptăm la unitățile Trezoreriei
persoanele interesate să deschidă conturi Junior, dar așteptăm și pe
titularii de conturi care au împlinit deja 18 ani, pentru a încasa banii
deja economisiți începând cu anul 2019 de când a fost lansat acest
program special de economisire.
Sursa: AJFP Dambovita